L’esplai Suñol participa d’una investigació estatal sobre entorn segur a Madrid
Com podem, des de les activitats de lleure, propiciar la sensibilització i fomentar espais segurs per als infants i adolescents? Sota aquesta premissa el Centre d’Esplai Joan Suñol ha participat aquest cap de setmana d’una investigació estatal impulsada per la Fundació Pere Tarrés sobre el treball de la llei LOPIVI (2021) sobre la protecció integral a la infància i l’adolescència. Dues monitores i dues joves del centre han estat a Madrid juntament amb agrupacions i entitats de tot l’Estat per crear una maleta pedagògica que ha de servir per protegir els infants de qualsevol mena de violència. Participar-hi, per al Centre d’Esplai Joan Suñol, ha estat “un aprenentatge constant i una oportunitat per créixer com a entitat segura i compromesa amb els drets de la infància”. “Ha estat motiu de gran alegria ser una de les dues entitats de Catalunya proposades per col·laborar en aquest projecte”, assegura la Mireia Molina, una de les monitores de l’esplai que ha estat a Madrid durant el 10 i l'11 de juny.
La Mireia explica que l’objectiu de la investigació ha estat crear “una maleta pedagògica” entorn la llei sobre la protecció integral a la infància. A Madrid s’hi han trobat agrupacions i entitats educatives de lleure educatiu representades per monitors i monitores i adolescents de 13 a 16 anys. Allà, juntament amb experts de la temàtica, han creat activitats, dinàmiques i propostes; les han exposat i les han debatut. La idea és que, després d’aquesta experiència, les entitats apliquin aquestes propostes als seus centres en el pròxim curs per després fer-ne una avaluació conjunta.
“Treballem per una educació integral de la persona que sigui de qualitat"
Sobre els aprenentatges de la trobada a Madrid, la Mireia destaca que han conegut els trets identitaris de la llei de protecció integral a la infància. “Quan parlem de no-violència, parlem de tracte positiu cap als infants i adolescents per allunyar-los de qualsevol mena de violència”, diu.
Per a ella, la clau de volta de la llei és el canvi de paradigma que planteja. “Deixem de potenciar o castigar les coses que es fan mal fetes per potenciar les bones actituds i les bones relacions entre infants i educadors”, assegura. Així doncs, es tracta d’una llei que posa al centre la infància, els protagonistes i el col·lectiu “a qui volem beneficiar”.
Però de tot l’après, la també responsable de les rutes del centre d’esplai subratlla l’intercanvi amb els altres centres i entitats: “Som molt diferents, però tots lluitem en la mateixa direcció”. Es refereix a la cura per les emocions i el benestar psicològic dels infants i joves. “Treballem per una educació integral de la persona que sigui de qualitat”, afegeix.
Com a esplai, la Mireia explica que gràcies al projecte ara disposem de 13 activitats que són extrapolables a múltiples situacions i que es poden treballar amb molts agents diferents.
"La nostra millor arma és formar-nos, participar i aprendre en xarxa"
Amb tot, per a ella, el més “revolucionari” és que joves de diferents entitats, de diferents contextos i amb interessos diversos es trobin de forma altruista per formar-se. “Participar-hi ha estat una manera de veure com és d'important que ens formem per garantir espais segurs i que protegeixin de veritat els infants i joves”, diu la Mireia. Assegura que cal que s’activin protocols i, si no hi ha, que es creïn a partir de trobades com la d’aquest cap de setmana. I per a ella, això només ho podem fer amb “l’arma més valuosa que tenim: Que ens formem, que participem i que aprenguem en xarxa”.
La investigació de la Pere Tarrés i la participació del Joan Suñol no acaba aquí. Tot plegat va començar el maig amb unes formacions a les quals van assistir la Mireia i la Núria Ordóñez, qui també ha estat a Madrid. Al viatge hi han anat amb l’Ariadna Garcia i l’Aina Loká, dues joves del grup de Zenits. Ara, toca reposar tot l’après i el curs vinent continuarem immersos en aquest projecte. A partir de l’octubre tindrà lloc la fase de posada en pràctica de les dinàmiques i activitats creades durant aquest cap de setmana per poder-les avaluar després. Tot plegat es farà amb el suport i l’acompanyament dels investigadors de la Fundació Pere Tarrés que continuaran guiant el projecte fins a finals d’any.
Comments